15 juli. De wind wakkert aan, de zee wordt woester. Voor we de nacht ingaan, reven we het grootzeil helemaal, en ook de genua korten we in. De wind piekt tot 34 knopen. De Sta Vast trekt door de golven. Tegen de ochtend is de zee veranderd in een kolkende massa en de golven slaan regelmatig over en in de kuip. Het water stroomt met bakken over het gangboord en we worden alle kanten opgezwierd. De komende 48 uur zijn pittig. Er is wind. Veel wind, maar hij komt uit de richting waar wij naartoe moeten, dus kruisen we op. Nu eens zetten we koers naar Groenland, dan weer naar A Coruña. Op 48 uur leggen we amper 70 mijl af. Het is frustrerend en vermoeiend. Gelukkig zit de sfeer nog altijd goed. Bea is wel wat gewend en is een fantastisch bemanningslid. Of het nu zeilen trimmen is, wacht lopen, weerbeelden bediscussiëren, rodekool maken, of "wie ben ik" spelen met de kinderen is, ze doet alles met evenveel enthousiasme. Niks is haar teveel.
18 juli. 44°55 N, 11°28 W. Vincent wijst aan stuurboord in de verte. Een enorme verticale spuit. Walvissen! Niet zo heel ver van ons vandaan. Op motor proberen we ze te volgen. Tot twee keer toe zien we de spuit, maar het lukt ons niet om dichterbij te komen. Door de manier van spuiten en het feit dat het dier maar 15 minuten onderduikt, denken we dat het een 'finn whale' was. We hervatten onze koers.
Intussen begint de wind eindelijk te ruimen. We mogen voor de wind zeilen. Ook al betekent dat regelmatig gijpen, toch voelen we ons goed bij deze koers. We kunnen weer even op adem komen. Het is wel nat. Alles is klam. Binnen ook. Het is moeilijk om de vochtigheid uit onze kleren te krijgen. Af en toe krijgen we een waterig zonnetje maar vaak is het grijs en miezerig weer. De koers wordt gewijzigd. We gaan naar Camaret. Boven de Scilly Islands, onze oorspronkelijke bestemming hangt een depressie. Daar hebben we geen zin in. Bretagne is ons nieuw doel dus.
19 juli. De wind neemt toe. Onze snelheid ook. We halen pieken tot 9 knopen. De wind wakkert aan tot 35 knopen. De golven zijn hoog en krachtig en omdat we nu halve wind varen komen ze langszij.
Op een bepaald moment krijgen we gezelschap van een grote groep van pilot whales (in het Nederlands: griend). Meer dan een uur volgen ze de boot, ze surfen op de golven. En ze zijn overal. Het is een adembenemend schouwspel. Als ze weg zijn, steken we drie reven in het grootzeil en heisen het kleine stagzeil. We gaan nog steeds zeven knopen. We zijn allemaal opgelucht als de wind wat wegzakt. Eindelijk kunnen we weer wat vrijer bewegen. Het is heel vermoeiend om voortdurend houvast te moeten zoeken en onze benen staan vol blauwe plekken en kneuzingen.
Op 20 juli zien we in de late namiddag de contouren van de Bretoense kust aan de horizon. Het blijft koud, maar het is een zonnige dag en we genieten met volle teugen van het laatste stukje oversteek. Als de nacht valt, navigeren we ons een weg langs de vele rotsen en kliffen, geholpen door de vuurtorens en boeien, maar toch vooral door de kaartplotter. Om 1u, het heerlijke geluid van een ratelende ketting: we droppen het anker in de baai van Camaret. En daarmee is de laatste oversteek een feit. Het gevoel van melancholie dat ons al een maand vergezelt is sterk. Voorgoed hebben we de helwitte stranden, het lauwe kristalheldere water en de bootvrienden achter ons gelaten. Het is dubbel. Enerzijds zijn we blij omdat we vrienden en familie zullen terugzien, anderzijds droevig omdat het einde van dit onvergetelijke jaar in zicht is. De vermoeidheid slaat toe. Eerst slapen. Morgen is er tijd voor sentiment.
 |
Sta Vast klaar voor vertrek op Sao Miguel |
 |
Een laatste blik op de Azoren |
 |
Sta Vast glijdt door de toen nog relatief rustige golven |
 |
De sushi-fabriek |
 |
Cinema op het dek in stijl |
 |
foto: Bea |
 |
Wie ben ik? |
Wat een pittige oversteek hebben jullie gehad! Wel prachtig zeeleven. Gek hè, dat dit voor het laatst was?
BeantwoordenVerwijderenWat leuk we kwamen jullie deze week een beetje tegen. We zagen jullie muurschildering in Porto Santo
BeantwoordenVerwijderen